STANDARD ORGANIZACYJNY TELEPORADY W RAMACH PODSTAWOWEJ OPIEKI ZDROWOTNEJ
w NZOZ „ARS MEDICA” Przychodnia Lekarska w Inowrocławiu
W celu poprawy jakości usług medycznych w podstawowej opiece zdrowotnej oraz zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego w czasie epidemii SARS-CoV-2 wprowadzone zostały następujące zasady udzielania teleporad
- Teleporady pacjentom są udzielane przy użyciu systemów łączności (telefon) oraz przy użyciu systemów teleinformatycznych (telewizyta).
- Teleporady udzielane są przez lekarzy, pielęgniarki i położne POZ zgodnie z zakresem ich kompetencji.
- Przyjmowanie zgłoszeń i ustalenie terminu teleporady (dzień, godzina) odbywa się poprzez
- kontakt telefoniczny z personelem rejestracji medycznej w godzinach 8:00-18:00:
- 52 355 20 22 – PORADNIA OGÓLNA
- 52 357 00 04 – PORADNIA DZIECIĘCA
- Rejestrację online (24h) przez:
- Zapotrzebowanie na recepty na leki stosowane w przypadku chorób przewlekłych można zgłaszać:
- Telefonicznie (w godz. 8:00-14:00): 52 357 48 91
- Online (24h) przez:
- Personel medyczny (lekarz, pielęgniarka, położna POZ) w ustalonym terminie teleporady (godzina telefonu ze strony personelu medycznego może ulec zmianie (+/- 30 min), uwzględniając różny czas potrzebny do przeprowadzenia teleporady pacjentów zapisanych bieżącego dnia) nawiązuje kontakt telefoniczny z pacjentem na numer kontaktowy wskazany w jego karcie. W przypadku pacjenta małoletniego kontakt następuję do opiekuna ustawowego pod numer wskazany w karcie dziecka. Konsultacja telefoniczna następuje po potwierdzeniu tożsamości Pacjenta przez personel medyczny, który udziela konsultacji w oparciu o dane widniejące w dokumentacji i/lub deklaracji wyboru POZ Pacjenta. W sytuacji braku kontaktu z pacjentem w wyznaczonym czasie, personel podejmuje trzykrotną jego próbę, w odstępie nie krótszym niż 5 minut. Skutkiem 3-krotnego braku kontaktu (np. braku sygnału, włączająca się poczta głosowa, nie odebranie połączenia), jest anulowanie teleporady ze stosownym wpisem w dokumentację medyczną i koniecznością ponownego umówienia się Pacjenta na teleporadę.
- Podczas teleporady na podstawie zebranego wywiadu oraz dostępnej dokumentacji medycznej stawiane jest rozpoznanie. Jeżeli przemawiają za tym względy medyczne, możliwe jest wystawienie dokumentów elektronicznych (e-recepta, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne, e-zwolnienie lekarskie – kody umożliwiające realizację dokumentów elektronicznych przekazywane są telefonicznie, przez wiadomość SMS lub przez aplikację VisiMed), a także dokumentów wystawionych w formie papierowej, które są do odbioru w rejestracji medycznej.
- Przeprowadzenie teleporady odbywa się w warunkach gwarantujących poufność, zapewniając brak dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów łączności.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem POZ. Konieczność osobistego kontaktu może stwierdzić też personel medyczny POZ w trakcie udzielenia teleporady, zwłaszcza gdy stan pacjenta wskazuje na konieczność przeprowadzenia badania przedmiotowego lub innych procedur z zakresu kompetencji POZ, niemożliwych do zrealizowania w formie teleporady.
- Udzielenie teleporady odnotowane jest w dokumentacji medycznej pacjenta jako realizacja świadczenia zdrowotnego.
- Wizyty osobiste realizowane są z zastosowaniem procedur sanitarnych i środków bezpieczeństwa związanych z ryzykiem zakażenia SARS CoV-2 oraz zgodnie z obowiązującymi wytycznymi w tym zakresie.
Zachęcamy pacjentów do aktywacji Internetowego Konta Pacjenta, bezpłatnej aplikacji Ministerstwa Zdrowia, w której szybko i bezpiecznie można sprawdzić informacje o swoim zdrowiu, wystawionych e-dokumentach czy zwolnieniu lekarskim (https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta).
Poniżej znajdą Państwo instrukcje:
- realizacji e-recepty:
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
- realizacji e-skierowania:
https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/eskierowanie
- realizacji e-zlecenia na wyroby medyczne:
https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zlecenia-na-wyroby-medyczne
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (Dz.U. 2020 poz. 1395)
Art. 22 ust. 5 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295 i 567)